ை A terapia de Volkswagen para cambiar a súa mentalidade

Foto abc.es

Foto abc.es

O fabricante reformúlase novas alternativas de traballo.

A explicación preliminar de Volkswagen de como terminaron ‘facendo trampas’ nas probas de emisións lembroume un antigo chiste: cantos psicólogos necesítanse para cambiar unha lámpada?

A xulgar pola forma na que o fabricante de automóbiles alemán describiu o progreso da súa investigación a semana pasada, VW está a experimentar unha incriblemente intensa terapia corporativa. A versión en inglés da súa declaración informou que detectara “unha actitude mental nalgunhas áreas da empresa que toleraba as violacións das normas”. O grupo está a implementar reformas estruturais, continuou explicando, pero tamén lanzou unha “nova actitude mental”.

“Podemos contar coa mellor xente, e cunha gran organización, pero non podemos facer nada sen a actitude e a mentalidade correctas”, explicou o director executivo Matthias Müller.

A selección de palabras por parte de VW é instructiva. Antes da presentación, eu apostase que a cultura corporativa ía novamente a ser obxecto dunha malleira máis. Pero non foi así, probablemente porque Müller desexaba salientar que algúns valores de VW non necesitan axuste.

A ‘actitude mental’ é, en calquera caso, un termo máis útil. É fácil que a xente culpe a unha mala cultura, sen ocasionar que eles mesmos sintan responsabilidade algunha pola tóxica atmosfera. A actitude mental é máis persoal, e un sinnúmero de estudos demostran que os individuos son perfectamente capaces de reformar as súas actitudes e a súa mentalidade.

Casualmente, a lista de lecturas de Bill Gates para 2015 inclúe o libro de 2006 ‘A Actitude do Éxito’ (‘Mindset’ en inglés) da psicóloga Carol Dweck. Se non está xa nos andeis dos directores de VW, debería estalo. A versión alemá chámase ‘Selbstbild’ (autoimagen). Este libro ofrece outra forma útil de reflexionar acerca dos problemas de VW.

Con maior frecuencia, escoitei o nome da profesora Dweck en beizos de profesores progresistas. Ela descubriu que se se eloxia a habilidade dos nenos despois dun exame, eles comezan a rexeitar os retos. Están remisos a poñer “en dúbida o seu talento”. Pola contra, aqueles a quen se lles eloxiou polo esforzo mostran un crecente desexo de experimentar probas máis esixentes e o seu rendemento mellora. A “mentalidade fixa” do primeiro grupo refórzase, e a “mentalidade de crecemento” do segundo grupo estimúlase.

Malcolm Gladwell entendeuno no ano 2002, mentres se desenvolvía o desastre de Enron, sinalando que os executivos desa e doutras empresas estadounidenses estaban obsesionados cunha autoimagen que os facía considerarse máis intelixentes que os demais. No seu libro, a profesora Dweck abundou no paralelismo coas empresas. A conexión foi que, cando ela pediulles aos nenos que participaron no estudo que lles escribisen aos seus compañeiros para contarlles como lles había ido, o 40 por cento do grupo cuxa habilidade se eloxiou mentiu sobre as súas cualificacións.

VW non é Enron. Con todo, o fabricante de automóbiles ben podería merecer unha sección en calquera edición actualizada da ‘Actitude do Éxito’, mesmo baseada na escasa evidencia que se descubriu ata o momento. Tomemos a actitude mental propensa a infrinxir normas, a cal supostamente levou a algúns membros do persoal para atopar formas de evadir as probas de emisións. Podería basearse nunha ‘Selbstbild’ arraigada e distorsionada, alimentada pola énfase interna e externo en relación coa superioridade da tecnoloxía de VW. “Na mentalidade fixa, as imperfeccións son vergoñosas, de maneira que eles mentiron para eliminalas”, escribiu a profesora Dweck acerca dos estudantes na súa investigación que foron eloxiados pola súa habilidade.

Müller fai que a súa visión parézase moito á mentalidade de crecemento que pode converter ás persoas en aprendices para sempre. El dixo que rexeitaría aos ‘sumisos’ e no seu lugar fixo un chamado ás “persoas que son curiosas, independentes e pioneiras, que seguen os seus instintos e que non se guían simplemente polas posibles consecuencias dun inminente fracaso”. Pero dada a evidencia máis recente, aínda é difícil saber con certeza se VW terá éxito en lograr o axuste. O grupo ten que cambiar. E di que o fará. O que non queda claro é se realmente desexa facelo.

¿NOVOS CAMBIOS?

Todo soa positivo; agás que VW aínda non convenceu aos inversionistas de que vai levar os asuntos o suficientemente lonxe. Un destes inversionistas comentoulle ao ‘Financial Times’ que “se esperaría un ton diferente, unha linguaxe corporal diferente” por parte dos seus líderes.

A investigación pon de manifesto que cambiar a túa mentalidade, de fixa a de crecemento, é posible e desexable.

Rubens Rocha [@IlCanallaRubens]

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: